Hoppa till sidans innehåll
Foto: Johanna Olsson Det glada gänget som åkte till Söderhamn och Hudiksvall

En riktigt rolig resa!

2018-10-31 16:26
Nu har Zorita klarat av en av sina långresor och det blev en poäng med hem i bagaget efter en riktigt härlig helg som innehöll en comeback och personliga rekord!
  • Uppdaterad: 2018-10-31 16:26

Det här är en av våra längsta resor och vi hade förutom alla våra skadade och sjuka spelare fått besked om snövarning. Efter lite samtal löste MABI en buss med dubbdäck till oss och så här i efterhand är vi väldigt tacksamma att vi tog oss tiden att kolla upp detta.

Lördag morgon var vi åtta tjejer som stuvade in bowling- och övernattningsväskor i bussen - ja, självklart även oss själva! Vi rullade norrut en aning försenat (undertecknad tar på sig det) och gladdes åt att den utlovade snön lyste med sin frånvaro under större delen av vår resa. Det blev en snabblunch på Tönnebro innan vi körde sista halvtimmen till Söderhamn. När vi väl var framme i Söderhamn och hade lastat av allt började det att snöa.

Det blev ingen fika eller rast innan matchstart utan in i ett minimalt omklädningsrum, byta om och ut på banorna. Vi hade valt lagkonstallationerna Pia/Maria, Carina/Moona, Sussie/Gittan och Sandra/Karin. Första matchen spelades utan reserv. Hemmalaget BK Lin hälsade välkommen och det blev en bra start för oss anförda av Moona som dundrade in 257 poäng! Vi vann två bord och totalen men det var väldigt nära 1-4 till oss. Andra serien fortsatte lika bra och blev 2-3 även den. Tredje serien tappade vi lite medan hemmalaget gjorde sin bästa serie och jämnade ut resultatet via 3-2 till 7-8 inför sista serien. Det blev en ganska jämn avslutning där vi tyvärr tappade tre bord med 2, 16 respektive 30 poäng. Vi vann dock ett bord med 86 poäng och tog därmed även totalen vilket innebar att matchen slutade oavgjort. 10-10 i banpoäng och 5325-5369 i kägelpoäng. Storspel av Moona som efter sin inledning landade på 804 poäng och säsongens första 800-slagning. Riktigt bra spel även av Maria på 757 och vår otroligt duktiga junior Sandra som satte personbästa (på seriematch) med 704 poäng! Hela matchprotokollet hittar du här

Det hade snöat rejält när undertecknad gick för att köra fram bussen och vi fick köra genom ett fint, vitt vinterlandskap innan vi kom ut på E4an. Där möttes vi av lite trafikstörning i form av flertalet långtradare som stod fast i en uppförsbacke. Vi valde att avvakta tills backen var fri från övriga bilar och kryssade oss sedan mellan lastbilarna uppför backen - otroligt tacksamma över vår nya buss med dubbdäck! Resan gick i lite långsammare tempo men efter en knapp timme var vi framme vid hotellet i Hudiksvall och kunde byta om inför kvällens middag.
Middagen intogs tillsammans med klubbens f d ordförande Johanna, numera bosatt i Hudiksvall och Frida som åkt upp fredagkväll för att ansluta och göra comeback på bowlingbanorna på söndagen! Det blev en glad kväll med många turer på minnenas allé. Eftersom alla var trötta efter en lång dag blev det en lång natts sömn, ännu längre eftersom vi fick flytta tillbaka klockan en timme.

Söndag morgon åt vi frukost på hotellet innan vi packade in oss i minibussen för den korta färden till bowlinghallen. Frida anslöt vid hotellet och åkte med oss medan hejarklacken kom till hallen i egen bil. Redan innan matchstart fick vi hintar om att "vi får se om bana 5 håller" och mycket riktigt blev det en del banfel redan under inspel och sedan även under matchen. Ingen fara för vår del som inte skulle vidare utan bara hem, men tråkigt när det stör lite av speltempot. Vi hade valt att ändra lite i startordningen Frida/Maria, Carina/Moona, Sussie/Pia, Sandra/Karin och Gittan började som reserv. Första serien blev jämn och avvaktande och inte kanske så välspelad 1220-1214 i kägelpoäng och 3-2 i banpoäng. Andra serien ökade båda lagen med över 100 poäng men tyvärr tappade vi i banpoäng. När halva matchen var spelad stod det 7-3 till hemmalaget. Tredje serien drog hemmlaget till med matchens högsta serieomgång och tog full pott men marginalerna var inte stora och tyvärr inte på vår sida. Vi tappade tre av borden med 9, 12 respektive 21 poäng. Tack vare 5-0 var matchen avgjord och sista serien gick även den till hemmalaget med 3-2. Bara gratulera till poängen och ladda för en lång hemresa. Hur gick det då för Frida i sin comeback? Jo, hon hade klart godkända 673 poäng. Matchbäst hos oss blev Moona även i denna match med 738 och vår duktiga Sandra visade ännu en gång att hon är vår framtid med sina 676 poäng. Hela matchprotokollet hittar du här

Vi var ändå ett glatt gäng som rullade söderut och tacksamma att vi fått med oss en poäng med oss hem på den långa resan. Även på hemresan blev det lunch på Tönnebro men denna gång i lugn och ro på värdshuset - så välbehövligt!
Väglaget var bra och det blev en sisådär dryga fem timmars gemenskap i bussen (med raster) innan vi var tillbaka i Linköping.

Nu är det uppehåll några veckor då en del av våra tjejer ska spela 3-manna DM och Origo Ladies Tournament. Nästa seriematch är lördagen den 17/11 kl 10.00 även det en bortamatch men bara till Västervik och spel mot Båken. Vill man se oss på hemmaplan får man vänta till söndagen den 25/11 kl 16.00 då vi får besök av Flamman.

Helgen i lite bilder

Entren till den härliga lokalen
där Söderhamns bowlinghall låg
Vår duktiga junior Sandra firade
personbästa på 4 serier på seriematch

Glada tjejer efter matchen
i Hudiksvall
Ringen före matchstart i
Hudiksvall
Tackar för matchen i
Tack för en härlig helg!
Skribent: Karin Wiklund
Epost: Adressen Gömd

Vi är Zorita!
läs mer om klubben

Våra sponsorer;

Nu har Klubbfajten startat!
Hjälp LDBS Zorita att vinna priser värda 18.000 kr. Bland annat biljetter
till Sverige - Luxenburg. Svara på enkla frågor om hur Sponsorhuset fungerar,
in och tävla här: www.klubbfajten.se

Se Zoritas hemmamatcher i;

58226 Linköping

Kontakt:
Tel: [saknas] Information
E-post: This is a mailto link